TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Kayısı Ihracatı

AGRONEWS - Kayısı Ihracatı haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Kayısı Ihracatı haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Kayısıda hasat yoğunlaştı, ihracat başladı Haber

Kayısıda hasat yoğunlaştı, ihracat başladı

Türkiye'de sofralık kayısının yüzde 95'inin üretildiği, coğrafi işaretli sofralık Mut kayısısında yoğun hasat dönemine girildi. Bölgenin mikroklima özelliğine sahip olmasıyla turfanda üretim olarak dikkat çeken rengi, kokusu ve tadıyla beğenilen tescilli kayısıdan bu sezon 200 bin ton verim bekleniyor. Bahçelerden tek ter hasat edilen kayısılar, öncelikle işçiler tarafından ihracata uygun olarak seçiliyor. Seçilen kayısılar daha sonra ambalajlanıp soğutup, tırlarla Romanya, Rusya, Ukrayna, Hindistan, Orta Doğu ve Avrupa ülkelerine gönderiliyor. İlçede 79 bin dekar alanda yaklaşık 200 bin ton üretim yapılan kayısıda hasat sezonunun yoğunlaşması nedeniyle fiyatların 35-40 liraya kadar düştüğü bildirildi. Mut Ziraat Oda Başkanı ve Üretici Muharrem Yılmaz, "Sofralık kayısının başkenti Mersin'in Mut ilçesi. Burada üretilen kayısılarımız dünyanın dört bir yanına Rusya, Arap Emirlikleri, Irak, Avrupa'ya ihracat yapılmaktadır. Bugünlerde günlük 20 bin ton civarı ihracat yapılmaktadır. Bu yıl kayısımız başladı, ihracatımız da başladı. 200 bin ton rekolte beklemekteyiz. Bunun takribi 100 bin tonu yurt dışına ihracat olacaktır. Bugünlerde işte kırmızı kayısılarımız başladı. Günlük 20 bin ton ihracata kayısı gitmektedir. Fiyat aralığımız kalitesine göre 30 ile 70 lira arasında değişmektedir" dedi. İhracatçı Fevzi Güler, "Mut ilçesinde ilk kayısı ihracatımız başlamış durumdadır. Fiyatlarımız 35 ile 60 lira arasında değişmektedir. İhracat ülkelerinin özellikle bu talebi Rusya ve Ukrayna'ya talepler artmıştır" dedi. İhracata verilen kayısılar konusunda uyarı Mersin Büyükşehir Belediyesi Mut Toptancı Hali Sebze Meyve Komisyoncular Derneği Başkanı Zeki Cüce ise, "Sezon başladı. Kayısı 80-100 liradan başladı ve sofralık fiyatı 35-40 liraya kadar indi. Fiyatların düşmesinin sebebi, tabii ki arz talep meselesi ama kayısı fiyatlarının düşme sebeplerinin biri işte bu kasada görüldüğü gibi 80 liraya satılan kayısının altında hurda kayısı çıkıyor. Bunları 35-40 liraya satıyorlar da aslında ihracatçıya 60 liraya mal oluyor. Ben aslında çiftçiyi uyarıyorum. İçeride görüldüğü gibi tezgaha dökülen kayısının yarıdan fazlası ıskartaya çıkıyor. Onun için buna dikkat edilmesi gerekiyor. Bunun bir de sorunu 35 milimin altında olan bir kayısı ihracata gitmiyor. Vatandaşta diyor ki bu güzel kayısı ama ebadı tutmuyor. Çiftçinin buna dikkat etmesi gerekiyor" dedi. İhracatçı Fatih Yılmaz, "İhracata kayısı yapıyoruz. Bu yıl ihracata erken başladık. Başlamamıza rağmen malda kalite var ama fiyatların düşmesi bizi üzdü. Halden alıyoruz burada işliyoruz soğutup tırlarla Samsun üzerinden Rusya'ya gönderiyoruz. Şimdi büyük olarak Rusya'ya ihracat ediyoruz. Onun dışında Polonya var, Ukrayna var bu bölgelere ihracat ediyoruz. Şu anda başındayız ileri tarihlerde daha da yoğunlaşır. Bugünlerde bu turfanda olduğu için biraz zayıf. Günlük belli olmuyor o duruma göre bazen 20 ton değişebiliyor" dedi.

Kayısının dalından 115’den fazla ülkeye ihracat Haber

Kayısının dalından 115’den fazla ülkeye ihracat

Bin bir emekle dalından toplanan kayısılar, meşakkatli sürecin ardından tüm dünyanın damağını tatlandırmak için ihracata hazırlanıyor. Dünya kuru kayısı üretiminde liderliği elinde bulunduran Malatya’da geçtiğimiz hafta başlayan hasat dönemi, bunaltıcı sıcak havaya rağmen sürüyor. AB coğrafi işaret belgesi ile kayısının dalından 115’den fazla ülkeye ihracat serüveni ile üreticiler yıl boyunca baktıkları ağaçlardaki meyveleri gerek teknolojinin nimetlerini kullanarak gerekse insan gücü ile topluyor. Mevsimlik işçilerin çalıştığı bahçelerde toplanan kayısılar, ilk olarak kükürtlü islim damına konulduktan sonra sergene çıkarılarak güneşte kurumaya alınıyor. Bir bölümü natürel, bir bölümü ise işlenmiş olarak hazır hale getirilen kayısılar daha sonra pazarda satışa çıkıyor. Bu sezon kuru kayısıda rekolte 107 bin 517 bin ton olarak tahmin edilirken Malatya, Türkiye kayısı üretim alanının yüzde 62, yaş kayısı üretiminin yüzde 38, Türkiye kuru kayısı üretiminin yüzde 90, dünya kuru kayısı üretiminin ise yaklaşık yüzde 55’ini karşılıyor. Kentte yaklaşık olarak 40 bin aile geçimini kayısı üretimi yaparak sağlarken kayısıdan ortalama olarak yıllık 450-500 milyon dolar üzerinde gelir sağlanıyor. Türkiye ve dünyada bir marka olan Malatya kayısısının ekolojik özelliklerinden dolayı renk, tat, koku, aroma ve kuru madde bakımından dünyanın en kaliteli kayısısı olduğu biliniyor.

Mersin’de üretilen 200 bin ton kayısının yarısı ihraç edildi Haber

Mersin’de üretilen 200 bin ton kayısının yarısı ihraç edildi

100 bin ton kayısının Romanya, Rusya, Ukrayna, Hindistan, Orta Doğu ve Avrupa ülkelerine ihraç edildiği bildirildi. Türkiye’de sofralık kayısı üretiminin büyük çoğunluğu Mut’ta üretiliyor. Coğrafi işaretli Mut kayısısının açık alanda hasadı bu yıl sona erdi. 712 bin dekar tarım arazisi olan Mut ilçesinde toplam 79 bin dekar alanda üretim yapılan kayısıda bu yıl rekoltenin 200 bin ton ve ihracat ise 100 bin ton olduğu öğrenildi. Mersin Büyükşehir Mut Yaş Meyve ve Sebze Komisyoncuları Derneği Başkanı Zeki Cüce, kayısının kilosunun turfanda döneminde 60 liradan alıcı bulurken daha sonra kilosunun 10 ila 20 liraya kadar düşmesinin üretici de ciddi bir kazanç düşüklüğüne neden olduğunu söyledi. Cüce, geçen yıl kayısının meyve suyunun yani ıskartasının kilosunun 7 ila 8 lira arasında alıcı bulurken bu sene 2 liraya dahi alıcı bulmamasının umutları seneye bıraktığını kaydetti. Bu yıl iç piyasada geçen yıllara oranla büyük bir canlılık olmadığını belirten Cüce, "Dayanıklı, kokusu, aroması ve lezzetiyle Mut kayısısı artık dünyada da bir marka haline geldi. 2023 yılında üretilen 350 bin ton kayısının 100 bin tonu ihraç edildi. Bu yıl geçen yıllara göre rekoltemiz düşük oldu. 200 bin ton rekolte oldu bu yıl. Yalnız fiyatların çok aşağılarda olması üreticimize para kazandırmadı. Kayısı daha çok Romanya, Rusya, Ukrayna, Orta Doğu ve Avrupa ülkelerine ihraç edildi" dedi. Mut kayısısının kalite bakımından altın yılını yaşadığını söyleyen Cüce, "Üretici kaliteli ve verimli kayısı üretmenin ustası oldu. Bunun da karşılığını alamayınca çok üzüldü. Her yıl ilçemize ihracatçı acaba gelecek mi diye bir endişemiz kalmadı. Kayısı sezonu başlamadan ilçemize en az 50 ihracatçı tezgahını açıyor. Bu yıl yine 50 civarında ihracatçı firma Mut halinde kayısı alımı yaptı. İhracatın ilk kayısı alımı 60 liradan alıcı buldu. Üretimin ortalarına doğru ise bu fiyat 10 ila 20 liraya düştü" diye konuştu. Mut Ziraat Oda Başkanı Muharrem Yılmaz ise, “Mut ilçemizde 79 bin dekar alanda kayısı üretimi yapmaktayız. Ürettiğimiz kayısıların hemen hemen yüzde 90’nı 95’i sofralıktır. Türkiye’de Mut tekdir. İlçemizin bulunduğu coğrafi konumundan dolayı erkenci kayısı Mut ilçemizde başlamaktadır. Mut ilçemizde kayısı nisan sonu başlar haziran sonu sona erer" dedi.

Başkan Sadıkoğlu: Haber

Başkan Sadıkoğlu: "5 bin ton yaş kayısı ihracatı gerçekleştirdik"

Başta Almanya olmak üzere Avrupa ülkelerinin yaş kayısıya ilgisinin her geçen yıl arttığını belirten Malatya Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Oğuzhan Ata Sadıkoğlu, “Bu sezon Malatya’dan yaklaşık 5 bin ton yaş kayısı ihracatı gerçekleştirdik” dedi. Malatya Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Oğuzhan Ata Sadıkoğlu, beraberinde MTSO Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Çetin ile OSB’de ve Akçadağ’da bulunan yaş kayısı entegre tesislerini ziyaret etti. Yaş kayısının hasat, işleme ve ihracat süreçleri hakkında tesis yetkilerinden bilgiler alan Başkan Sadıkoğlu, Almanya başta olmak üzere 50 ülkeye yaş kayısı ihracatı yapıldığını söyledi. “Dalda kalma süresi ihracatta dezavantaj oluşturuyor" Malatya Kayısısının Türkiye’nin AB tescilli 13 ürününden birisi olduğuna vurgu yapan Başkan Sadıkoğlu, “Dünya kuru kayısı üretiminin yüzde 85’inin karşılandığı Malatya’mızdan her yıl 115 ülkeye 80 bin ton civarında kuru kayısı ihracatı gerçekleştiriyoruz. Dünya ülkelerinin yaş kayısımıza olan ilgisi de her geçen yıl artıyor. Şehrimizin dört bir yanında bulunan bahçelerden toplanan yaş kayısılar, OSB’mizde ve Akçadağ ilçemizde bulunan entegre tesislerindeki işlemlerinin ardından paketlenerek soğuk hava depolarında belirli bir süre bekletildikten sonra başta Almanya olmak bir çok ülkeye ihraç ediliyor. Bu sezon Malatya’dan yaklaşık 5 bin ton yaş kayısı ihracatı gerçekleştirdik. Aslında hedefimiz en az 20 bin ton ihraç etmek ama ürünümüz çok hassas. Kayısının dalda kalma süresi çok kısa olduğu için bu durum ihracatta dezavantaj oluşturuyor. Ayrıca kuru kayısı fiyatlarının yüksek olması da yaş kayısı ihracatını etkileyen önemli bir etken. Bu sezon ürün kalitesinde dolu ve çil gibi bazı olumsuzluklarla da karşılaştık. Firmalarımız ihraç edecek yaş kayısı alımında daralma yaşadı. O yüzden yaş kayısı ihracatımız düştü. Temennimiz kuru kayısı ihracatında hedeflediğimiz rakamlara ulaşmaktır. Yeni bir ihracat sezonuna giriyoruz. Şehrimiz ve ülkemiz ekonomisi için stratejik ürün olan kayısının üretim, hasat ve ihracat sürecinde emeği geçen üyelerimize ve çalışanlarına canı gönülden teşekkür ediyorum” diye konuştu.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.